HTML

A VV4 marketinges szemmel

Hódos Hajnalka és Tölgyessy D. Péter írásainak lelkes olvasójaként egyre több gondolat fogalmazódott meg bennem az RTL Klub reality műsorával kapcsolatban, ezért úgy határoztam, kommentelés helyett egy blogban publikálom őket. Nem célom a már említett szerzők babérjaira törni, egy másik szempontot választottam: a tanulmányaim miatt marketinges szemmel vizsgálom a műsort és szereplőit...

Friss topikok

Archívum

A Való Világ 4, mint termék II.

2011.01.07. 01:48 saturnalia

A tegnapi poszt végi ígéretemhez híven a mai téma a karakterek és a kapcsolódó, extra műsorok szerepe a termék népszerűségében. A nézők, akik a Való Világot választják – ahogy már az előző bejegyzésben is említettem -, valójában az egyes karaktereket, az emberi történeteket vásárolják meg. Épp ezért nem lehet azt mondani, hogy kizárólag olyan szereplőkre van szükség, akiket a közönség nagy része szimpatikusnak talál, a konfliktushelyzetekhez nélkülözhetetlenek az eltérő személyiségű játékosok, fontos, hogy a hétköznapokban jelenlevő „típusok” jelentős része a villában is képviseltesse magát.

Ahhoz, hogy egy karakter érdekes legyen, nem árt, ha a tulajdonságai sokszínűek, de fontos, hogy tipizált legyen, azokat a személyiségjegyeket mutassa, amelyek erősítik a nézőkben kialakítani kívánt képet. Ha a karakter csapong, vagyis ellentmondásokba keveredik a saját szerepével, kifordul önmagából, könnyen negatív érzéseket kelt a közönségben. Ennek eredménye az, hogy az ilyen „pálfordulások” hatására nem megkétszereződik a szavazóbázisa, hanem azoknak a támogatásából is veszít, akik a korábbi „arca” miatt kedvelték, illetve az újonnan megcélzottak szemében sem lesz hiteles a „megújult” karakter.

Minden néző számára fontos, hogy megtalálja azokat a szereplőket, akik számára szimpatikusak, akikkel azonosulni tud, de legalább ennyire fontos, hogy olyan karaktereket is láthasson, akiket „leszólhat”, utálhat, akinek a cselekedeteit elítélheti. A karakterek mellett fontos az is, hogy a néző már a műsor kezdetén tipikus érzelmeket, szituációkat elvár az adástól és a szereplőktől, ezek elsősorban olyan elemek, amik nagy valószínűséggel előfordulhatnak egy ilyen helyzetben, a bezártság és az eltérő személyiségek találkozása okozza ezeket.

Olyan szituációk ezek, amikre a nézők kíváncsiak, amikbe tényleg bele akarnak pillantani: a sikerhez szükség van szerelemre, veszekedésre, honvágyra, harcra, szövetkezésre, egyszóval túlfűtött érzelmekre. A szereplők válogatásánál tehát arra kell figyelni, hogy a végleges játékosok esetében nagy valószínűséggel ezek az érzelmek és szituációk kialakuljanak.

A nézettséget nagyban növelheti, ha az egyes karakterek előélete is érdekes, felkelti a nézők figyelmét, hiszen így több lehetőség van a médiában való megjelentetésére, közelebb kerülhetnek a közönséghez. Más műsorokban is megfigyelhető a nézők vágya, hogy emberi történeteket szeretnének megismerni, jó példa erre a műveltségi vetélkedők szerkezetének változása. A néző számára már nem érdekes az egy játékos-egy műsorvezető felállás, érdekesebb, amikor párosok indulnak, mesélnek magukról, vitatkoznak a kérdéseken, a téteken, beszámolnak arról, mire fordítanák a nyereményt. A Való Világban is segítheti a játékosokat, ha a nézők tudják, mire fordítja a főnyereményt, miért van rá szüksége. Itt érdemes megemlíteni a VV2 egyik szereplőjét, Solyát, aki bár meglehetősen szürke karakter volt, sokak szimpátiáját elnyerte azzal, hogy vőlegényét hagyta a kinti életben, hogy az esküvőjükhöz nyerje meg a pénzt, a közös életükhöz pedig a lakást. Bár a főnyereményt nem szerezte meg, történetével sokakkal megszerettette magát, egy magánvállalkozó az esküvői ruhájához ajándékozott neki anyagot.

A játékosok mélyebb megismerését segíti elő a Való Világhoz kapcsolódó egyik extra műsor, a NekedValó. A megismerés révén közelebb kerülnek a játékosok, és így az egész „termék” is a közönséghez. A műsor célja, hogy olyan információk is kiderüljenek a szereplőkről, amiket ők maguk a villatársaiknak nem mesélnek el, vagy az adásidő nem teszi lehetővé, hogy az összefoglalókban részletesen szerepeljenek ezek a „vallomások”. A NekedValó tehát azoknak a fogyasztóknak az igényeit elégíti ki, akik elsősorban a szereplőkre kíváncsiak, a motivációikat szeretnék megérteni, esetleg pletykára éhesek. A célközönséget elsősorban a női Való Világ nézők alkotják.

A másik kapcsolódó műsor, a BeleValó egészen más célt szolgál, inkább azokat a tartalmakat mutatja be, amelyeket főműsoridőben nem sugározhatna a csatorna, itt már helyet kaphat a durva beszéd, az erotika is, vagyis a cél az ilyen jellegű kíváncsiság kielégítése.

Úgy gondolom, ez és az előző bejegyzés megfelelő, átfogó képet ad a Való Világról, mint termékről, kiderült, mik azok a jellemzői, amelyek a fogyasztók megnyerésében játszanak kulcsszerepet. A holnapi posztban az egyes karakterekkel fogok foglalkozni, azzal, hogy melyik típusnak mik a legfőbb jellemzői, milyen szerepet töltenek be a műsorban, és megtestesítőik mire számíthatnak a játék során.

Saturnalia

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://villamarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr712566526

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása