HTML

A VV4 marketinges szemmel

Hódos Hajnalka és Tölgyessy D. Péter írásainak lelkes olvasójaként egyre több gondolat fogalmazódott meg bennem az RTL Klub reality műsorával kapcsolatban, ezért úgy határoztam, kommentelés helyett egy blogban publikálom őket. Nem célom a már említett szerzők babérjaira törni, egy másik szempontot választottam: a tanulmányaim miatt marketinges szemmel vizsgálom a műsort és szereplőit...

Friss topikok

Archívum

A Való Világ 4, mint termék I.

2011.01.06. 00:57 saturnalia

A bevezető posztban az első témák között soroltam fel a nézők elvárásait a show-val szemben. Mikor valaki az esti programját választja ki, ugyanúgy fogyasztói döntést hoz, mint amikor autót vásárol, vagy épp egy nyaralásra fizeti be magát. A Való Világ tehát egy termék, pontosabban egy szolgáltatás, amivel kapcsolatban a fogyasztóknak, vagyis a nézőknek jogos elvárásai vannak. A szolgáltatást nyújtó RTL Klubnak pedig az az érdeke, hogy minél többen „megvásárolják” a termékét, hiszen a magas nézettség magasabb reklámbevételt eredményez, illetve sejthető, hogy minél népszerűbb a műsor, annál nagyobb lehet az SMS-ekből befolyt összeg is.

Mint minden termék kialakításakor, egy televíziós műsor megtervezésekor is sok döntést kell meghozni, ezek közül az egyik legelső és legfontosabb a célcsoport kiválasztása. Bizonyos termékeknél egyértelmű a válasz, bébiholmik, játékok esetében a kisgyermekes szülőket; szakkönyveknél az adott terület iránt érdeklődőket tekintjük az érintett célcsoportnak, stb. Vannak azonban olyan termékek is, amelyek célcsoportját nehezebb pontosan meghatározni, illetve nem lehet ilyen egyértelműen leszűkíteni.

A televíziós műsorok esetében vegyes a kép, bizonyos csatornák, műsorok célja egy-egy szűkebb csoport igényeinek kielégítése (pl. tematikus csatornák, mint a Paprika TV, illetve ide tartoznak az ifjúsági- és gyermekműsorok is), azonban az ilyen termékekre inkább az a jellemző, hogy a cél a minél szélesebb rétegek elérése, megnyerése.

A Való Világ készítőinek tehát el kellett dönteniük, kiknek készítik a műsort, kiket akarnak vele megszólítani. Úgy is határozhattak volna, hogy kultúrműsort készítenek, nézőiknek a legműveltebb embereket akarják megnyerni. Ebben az esetben a szereplőket is ebből a rétegből toborozták volna, a szabályzat, a feladatok és a műsor egésze teljesen eltérne a mostanitól. A szerkesztők azonban belátták, egy ilyen műsorra jóval kisebb lenne az igény, illetve gyakorlatilag lehetetlen lenne egy ilyen jellegű műsorral jelentős nézettséget elérni.

Tisztában voltak vele, hogy eleve azokat érdemes megszólítaniuk, akik az estéiket szívesen töltik tévénézéssel – nem valószínű, hogy az, aki eddig olvasással töltötte a szabadidejét, a Való Világ kedvéért változtat ezen a szokásán -, és közülük is inkább azok lehetnek a potenciális nézők, akik eddig is a kereskedelmi csatornák ilyen jellegű műsorait részesítették előnyben.

Erre a potenciális célcsoportra nehéz pontos meghatározást adni, de bizonyos paramétereit mindenképpen meg lehet nevezni. A Való Világ célcsoportját elsősorban a fiatalabb és középkorú rétegek alkotják, jellemző a középfokú vagy alacsonyabb végzettség, illetve a hasonló színvonalú műsorok nézői között magasabb a nők aránya. Ezek a tulajdonságok jellemzők leginkább az átlagos tévénézőkre, így a műsor készítőinek az ő igényeiket kell kielégíteniük.

A célcsoport elvárásai viszonylag könnyen kitalálhatók. A potenciális nézők a hétköznapok fáradalmait szeretnék kipihenni esténként a televízió előtt, vagyis legfőbb vágyuk a kikapcsolódás, a saját gondjaikról való elfeledkezés. A problémáktól pedig két úton tudnak leginkább eltávolodni: önfeledt szórakozással, vagy mások gondjainak megfigyelésével. A Való Világ 4 láthatóan mind a két lehetőséget kínálhatja nézőinek, a műsor jellegéből adódóan bőven válogathatnak konfliktusokból, problémákból és vidám pillanatokból egyaránt a szerkesztők.

A kikapcsolódásra való igény mellett még egy nézői tulajdonságra építhet igazán a csatorna, a kíváncsiságra. Ez a kíváncsiság ráadásul többszintűnek tekinthető: jelenti a mások testére, személyiségére vonatkozó érdeklődést, de ennél mélyebb is lehet. Vagyis a néző nem csak az adott játékos zuhanyzására, erényeire és hibáira kíváncsi, hanem a többi vetélytárssal való viszonyára, konfliktusaira, az adott helyzetekre való reagálására is.

Ez a kíváncsiság abból is fakad, hogy a műsor révén a néző megfigyelheti, mások hogy kezelnek olyan szituációkat, amelyek a hétköznapi életben bárkivel előfordulhatnak, hogyan dolgozzák fel ezeket, majd a megfigyelés során elgondolkodhat arról, ő maga hogyan viselkedne az adott helyzetben, rá milyen hatással lennének a történések.

A műsor szerkesztőinek tehát azt kell felismerniük, hogy a nézők elsősorban döntésükkel a karaktereket, az emberi történeteket, a drámát és a nevettető pillanatokat vásárolják meg, tehát a Való Világnak ezeket kell nyújtania.

Ahhoz, hogy a műsor sikeres legyen, a legfontosabb a szereplők megfelelő kiválasztása. Megfelelő karakterek nélkül a Való Világ bukásra lenne ítélve, hiszen a játékosok alakítják igazán az eseményeket, a szerkesztők csupán terelgethetik őket különféle feladatokkal, jutalmakkal és büntetésekkel.

A holnapi posztomban ezt a gondolatmenetet szeretném folytatni, kitérek arra, mi az egyes karakterek szerepe (az eddigi és a jelenlegi szériában), hogyan járulhatnak hozzá a termék sikerességéhez, illetve azzal is foglalkozom majd, hogy a műsor szerkesztése és a kapcsolódó műsorok (NekedValó, BeleValó) hogyan fejlesztik a terméket, hogyan teszik „kívánatosabbá” a nézők számára.

Saturnalia

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://villamarketing.blog.hu/api/trackback/id/tr562564014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása